علت کاهش فشار آب

علت کاهش فشار آب خانه و روش های کاربردی افزایش آن

کاهش فشار آب، علت های متفاوتی می تواند داشته باشد. اما قبل از هر چیز باید مطمئن شوید که دلیل کم بودن فشار آب چیست. آیا به دلیل مشکلات جزئی شیرآلات و تنظیم آن است یا افت فشار، سابقه ای طولانی دارد. در این مقاله، به بررسی علت کاهش فشار آب و روش های کاربردی افزایش فشار آب می پردازیم.

علت کاهش فشار آب

مشکلات کاهش فشار آب به سه دسته تقسیم می شوند:

  1. فشار آب ساختمان در یکی از شیرهای آب، با افت فشار همراه است.
  2. مشکلات کم فشاری آب که به تازگی رخ داده است.
  3. فشار آب خانه به صورت طولانی مدت دچار مشکل می باشد.

روش های کاربردی افزایش فشار آب

1. بررسی سیستم هوادهنده شیر آب

ممکن است افت فشار به دلیل وجود رسوبات باشد. بنابراین بهتر است ابتدا سیستم هوادهنده را بررسی نمایید. این سیستم، در قسمت پایین شیر آب قرار داشته و با آچار پیچ و یا انبردست آن را باز کنید. بهتر است برای جلوگیری از خش افتادن، قبل از باز کردن هوادهنده، پارچه ای دور آن بپیچید. سپس رسوبات را خارج کرده و در صورت زیاد بودن، آن را به مدت ۳ تا ۱۰ ساعت در محلول آب و سرکه قرار دهید.

بهتر است دو ماهی یک بار این کار را انجام دهید تا جرم و رسوبات آن از بین برود.

علت کاهش فشار آب - بررسی سیستم هوا دهنده آب

2. بررسی درست اسمبل شدن شیر آب

گاهی ممکن است شیر آب به خوبی اسمبل نشده باشد. برای این کار، شیر آب را باز کرده و مهره‌ی نگهدارنده شیر آب را در آورده و دوباره جا بزنید.

3. شیر آب را تعمیر نمایید.

واشر یا فنر شیر را با دقت در آورده و واشر معیوب را با نمونه‌ی جدید جایگزین کنید. چنانچه مغزی شیر شکسته نیز آن را تعویض نمایید. پس از اتمام کار، چند بار آب را باز و بسته کنید تا اگر چیزی که باعث انسداد آب شده، خارج شود.

علت کاهش فشار آب - تعمیر شیر آب

علت کاهش فشار آب در کوتاه مدت

1. چنانچه تنها شیرهای آب گرم دارای افت فشار باشند، بایستی آبگرمکن و یا سیستم گرمایش خانه را بررسی نمود. این مشکلات ممکن است به علل زیر باشد:

  • لوله‌های آب سیستم گرمایشی منزل دارای رسوب باشد. در این صورت باید لوله کش ماهر را خبر کرده تا خطوط لوله را بررسی نماید.
  • لوله های آبگرمکن کوچک باشند. قطر لوله های آب گرم باید حداقل ۱۹ میلی متر باشد.
  • وجود نشتی در مخزن یا دریچه

2. وجود سوراخ و نشتی در لوله ها نیز یکی از عوامل افت فشار می باشد. خطوط لوله اصلی آب را نگاه کنید. در صورت وجود لکه های ناشی از استهلاک، می توانید آن را مشاهده نمایید. همچنین می توان چند دستمال خشک و یا حوله را روی لکه ها گذاشته و بعد از چند روز، در صورت مشاهده رطوبت روی آن، باید برای رفع نشتی لوله اقدام نمود.

3. بررسی کنتور آب خانه

چنانچه در ظاهر، نشتی لوله ها پیدا نشد، تمامی شیرهای آب خانه را بسته و سپس عدد روی کنتور آب را بخوانید. چند ساعت صبر نموده و مجددا عدد را بررسی کنید. اگر اختلافی در اعداد وجود داشت، نشان دهنده‌ی وجود نشتی است.

علت کاهش فشار آب - بررسی کنتور آب

4. بررسی شیر فلکه اصلی و سیستم فشارشکن

در برخی خانه ها سیستمی به نام PRV یا شیر فشارشکن برای کاهش و تنظیم فشار آب ورودی به ساختمان نصب می کنند. چنانچه با باز کردن شیر فشار شکن (در جهت عقربه های ساعت)، فشار آب تغییری نکرد، شیر فلکه اصلی آب را ببندید. زیرا ممکن است نیاز به جایگزینی بخشی یا تمام شیر، و یا تمیز کردن رسوب آن باشد.
در صورت باز نبودن کامل شیر فلکه نیز فشار آب خانه کاهش می‌یابد.

علت کاهش فشار آب - شیر فشارشکن

5. بررسی دستگاه سختی گیر آب

این دستگاه، سختی آب را در حد متعادلی حفظ می‌کند. در صورتی که با قطع آن مشکل فشار آب خانه حل شد، باید دستگاه را برای بررسی بیشتر به متخصص سپرد.

علت کاهش فشار آب در طولانی مدت

1. جایگزینی لوله های آب قدیمی با لوله های مسی یا پلاستیکی

اگر لوله های آب، به رنگ نقره ای بود یعنی جنس لوله، گالوانیزه است. لوله های گالوانیزه اغلب به دلیل رسوبات، جریان آب را مسدود می کنند. به همین دلیل بهتر است این لوله ها را با لوله های مسی یا پلاستیکی تعویض نمایید.

2. بررسی اندازه لوله‌های خطوط آب

قطر لوله‌های آب باید بین ۱۹ الی ۲۵ میلی متر باشد. اگر این قطر خطوط لوله، آب مورد نیاز برای سه سرویس بهداشتی را فراهم کند، قطر ۱۳ میلی متر تنها فشار آب مناسب برای یک یا دو محل را تامین خواهد کرد. بنابراین بهتر است زیر نظر لوله کش ماهر، سایز مناسبی برای لوله های آب در نظر بگیرید.

3. بررسی فشار آب با استفاده از فشار سنج آب

خروجی آب تمامی شیرآلات منزل را بررسی کرده و با فشار آبِ استعلامی از سازمان آب وفاضلاب منطقه‌ی خود مطابقت دهید. در صورت مغایرت داشتن، به سازمان آب منطقه اطلاع دهید.

از اینکه تا آخر مطلب با ما همراه بودید، از شما سپاسگذاریم. خوشحال خواهیم شد که تجربیات شما را نیز در زیر این مقاله، مطالعه نماییم.

About the author

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واحد فروش و پشتیبانی

فروشگاه شیرآلات 24


در ساعت های غیر اداری از واتساپ، پیام کوتاه یا فرم تماس زیر استفاده کنید.

0917-7102182

ارسال پیام